Harderwijk -
Onbemande vliegtuigjes, de zogenoemde drones, die minister Opstelten wil inzetten, zorgen voor brokken.
De drones waarvan minister Opstelten (Veiligheid) de inzet wil uitbreiden, zoals Metro gisteren meldde, kunnen een serieus probleem voor de luchtvaart vormen. Bovendien blijken professionele toestellen inmiddels te zijn neergestort.
Uit gegevens van de ministeries van Defensie en Veiligheid, die de fractie van D66 opvroeg en in het bezit zijn van deze krant, blijkt nu dat er met verschillende onbemande toestellen van Defensie ongelukken zijn gebeurd.
Met de Raven, een drone van 1,37 meter en 2,1 kilo, waren vijf ongelukken. Drie keer was er sprake van een bedieningsfout en twee keer van een technisch mankement. Eerder al blijken er vijf incidenten te zijn geweest met de Nederlandse Sperwer in Afghanistan. In Duitsland zijn er dertig ongelukken met onbemande toestellen van de overheid geteld.
”Als er met dergelijke professionele toestellen al iets fout gaat, dan moet je er toch helemaal niet aan denken dat straks iedere boa (Bijzondere Opsporingsambtenaar, TdV) met een afstandbediening dat soort vliegtuigjes boven het publiek laat vliegen”, zegt Tweede Kamerlid Gerard Schouw van D66.
Terwijl Opstelten ze meer wil gaan inzetten, willen de democraten de drones juist aan de grond houden. ”Totdat er duidelijke regelgeving over is”, zegt Schouw. ”Ik begrijp de gretigheid tot het inzetten van nieuwe technieken, maar we moeten niet voorbij gaan aan de fysieke gevaren en de privacy. Laat Opstelten eerst maar eens orde op zaken stellen. We hebben geen bewijzen, maar we weten dat drones zelfs al zijn ingezet om te controleren of mensen geen schutting hadden neergezet zonder vergunning.”
Ook de Luchtverkeersleiding Nederland erkent de gevaren van drones. ”Er is een zeer reële kans dat ze op een hoogte vliegen waar ook vliegtuigen zich bevinden”, zegt woordvoerster Brit Wijkniet. ”Zeker in de buurt van luchthavens, waar vliegtuigen op allerlei hoogtes en laagtes vliegen.”
Zo heeft een drone inmiddels al een keer voor veel problemen op Schiphol gezorgd. ”Er vloog er toen eentje met camera boven de Amsterdam ArenA. Piloten vertrouwden het niet en wilden niet landen. We hebben een landingsbaan moeten sluiten om uit te zoeken wat er aan de hand was”, zegt Wijkniet.
Uit een rapportage van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid blijkt dat afgelopen mei een lesvliegtuig op het traject Lelystad-Harderwijk bijna tegen een drone aan botste.